تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو» (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات نخست وزیر عراق و ولی‌عهد سعودی بر پایان جنگ غزه تاکید کردند بلینکن به دنبال برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه انهدام چند پهپاد تروریست‌ها در لاذقیه سوریه + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حماس خروج احتمالی رهبران خود از غزه را تکذیب کرد بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد بازداشت موعود شمخانی تایید شد انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی کاخ سفید وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد دمشق شد نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است
سرخط خبرها

فرانسه اولین رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ شد

  • کد خبر: ۲۰۳۷۹۲
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
فرانسه اولین رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ شد
فرانسه یکی از ۵ عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (ژانویه) بر عهده دارد تا اولین کشوری باشد که بر این شورا در سال جدید ۲۰۲۴ ریاست می کند.

به گزارش شهرآرانیوز، فرانسه در دوره ریاست خود با بحران هایی همچون جنگ اسرائیل و فلسطین و نیز جنگ اوکراین و روسیه مواجه است که از سال ۲۰۲۳ بدون رسیدن به راه حل نهایی به سال جدید میلادی منتقل شده اند.

فرانسه همسو با چین و روسیه، دیگر اعضای دائم شورای امنیت، خواستار برقراری آتش بس در غزه است و باید دید آیا در این ماه موفق به انجام اقدامی فراتر از قطعنامه کمک رسانی به مردم غزه برغم مخالفت های آمریکا با آتش بس خواهد شد؟

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه کمک به غزه را به شماره ۲۷۲۰ روز جمعه به وقت محلی برابر با اول دی ماه ۱۴۰۲ و ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ پس از یک هفته کشمکش با ۱۳ رای مثبت تصویب کرد و آمریکا و روسیه بعنوان دو عضو دائم این شورا به آن رای ممتنع دادند و هیچ یک از ۱۵ عضو شورای امنیت با آن مخالفت نکردند.

در این قطعنامه از درخواست "آتش بس موقت" خودداری شد. قطعنامه تصویب شده شورای امنیت از همه طرف‌ها خواسته است که «ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به صورت انبوه» را به طور مستقیم به غیرنظامیان فلسطینی تسهیل و امکان‌پذیر کنند و به اسرائیل نیز امکان می دهد بر اسال کمک ها به غزه کنترل داشته باشد.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد «شرایط را برای توقف پایدار خصومت‌ها ایجاد کنند.» نسخه اولیه خواستار توقف جنگ بود، در حالی که پیش نویس دوم خواستار «تعلیق» جنگ برای ارائه کمک بود.

قطعنامه شورای امنیت درباره غزه، همچنین از طرف‌ها می‌خواهد که «استفاده از تمام مسیرهای موجود به سراسر نوار غزه» را برای ارسال کمک‌ها تسهیل کنند و از دبیرکل سازمان ملل خواسته است یک مقام را برای نظارت بر ارائه کمک‌ها منصوب کند و از آن مقام می‌خواهد یک مکانیسم سازمان ملل برای تسریع کمک‌ها ایجاد کند. این نشان دهنده تفاوت دیگر با متن اولیه است. پیش نویس اولیه از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود تا مکانیسمی الزام آور برای کمک های سریع ایجاد کند.

قطعنامه تصویب شده شورای امنیت همچنین خواستار آزادی "گروگانها" و ورود سوخت کافی به غزه برای رفع نیازهای بشردوستانه است.

در واقع، آمریکا در این نشست علنی شورای امنیت، بار دیگر هرگونه توقف یا تعلیق یا آتش بس فوری را وتو کرد و قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب رسید که همچنان به رژیم اسرائیل اجازه تداوم حملاتش را بدون هراس از مجازات بین المللی می دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

اسلوونی، کره جنوبی، گویان، سیرالئون و الجزایر پنج عضو جدید شورای امنیت هستند که جایگزین آلبانی، گابن، غنا، امارات و برزیل خواهند شد که دوره این کشورها در ۳۱ دسامبر به پایان رسید.

کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور نیز اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله عضویت آنها از روز اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شده است و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک هستند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->